A-Motorsport
A-Motorsport  |  Jäsenyys ja Lisenssit  |  Yhteystiedot  |  Jäsenedut  |  Linkit  |  Media  |  Säännöt  |  Keskustelu  |  Webmail  |  Webshop

Sivupolku:

A-Motorsport  > 
 
Endurance
 
Autosuunnistus
 
Jäärata
 
Jokamiehenluokka
 
Karting
 
Off Road
 
Pienoisautoilu
 
Ralli
 
Rata
 
Rallisprint
 
Tekniikka
 
Rallicross
 
Road Racing
 
Motocross
 
Supermoto
 
ATV
 
Speedway
 
Jäärata
 
Trial
 
Enduro
 
Drag Racing
 
Minimoto/Seniorit
 
Stunt
 
Mopoendurance
 
Classic
 
Moottorikelkka
 
Vene

Tiimit | Kilpailut | Toimihenkilöt | Sponsorit | Jäsenyys ja Lisenssit

Autosuunnistus

Autosuunnistus eli AS kantoi ennen nimeä suunnistus- ja tarkkuusajo (ST). Aikojen saatossa lajin luonne on muuttunut entistä vauhdikkaammaksi, mutta kehityksestä huolimatta AS:n pariin on yhä edelleenkin helppo tulla: tarvitaan vain katsastettu henkilöauto, kaksi innokasta harrastajaa ja muutama kymppi rahaa.

Juoksusuunnistuksesta AS eroaa merkittävästi siinä, että kilpailijapari yrittää pysyä koko ajan ratamestarin suunnittelemalla reitillä autosuunnistuksessa ei etsitä tiettyjä rastipisteitä, sillä suunnistusta kontrolloivien rastien paikat ovat salaisia. Ajettavaksi tarkoitettu kilpailureitti on painettu karttojen päälle asetettaville kuultopapereille tai reittikuviot on painettu värillisinä karttoihin.

Kilpailureitti on jaettu pisteväleihin, joilla käytetään eri mittakaavoissa (1:5 000, 1:10 000, 1:20 000 ja 1:50 000) olevia kartanpaloja. Kartat on sommiteltu A5- tai A4-kokoisille karttapohjille. Pisteväleille ilmoitetaan myös suoritusajat ja/tai keskinopeusvaateet. Aikataulun noudattamista tarkkaillaan aikatarkastusasemien avulla.

Karttojen tarkkuus vaihtelee tapahtuman luonteen, luokkatason ja maaston mukaan. Tarkimmat kartat ratamestari on tehnyt itse mittakaavaan, jossa voidaan vaatia jopa viiden metrin tarkkuutta. Suunnistusosuudet ajetaan pikkuteillä, metsäpoluilla, teollisuusalueilla ja hiekkamontuissa.

Koska reitin varrelle sijoitettujen suunnistusasemien kadottamisesta sakotetaan huomattavasti enemmän kuin aikarikkeistä, suunnistus on lajin alkuvaiheessa selvästi ratkaisevammassa osassa kuin vauhdinpito. Mutta kun taidot ja kilpailutaso AS:ssa kilpaillaan Cup-, SM- ja PM-mitaleista kohoavat, molemmat parin osapuolet ovat lopputuloksen kannalta yhtä merkittävässä asemassa.

Kuljettajalla pitää tietysti olla ajokortti, mutta kartanlukija voi olla alle ajokortti-ikäinen AS sopii siis perheharrastukseksi. AS-harjoitusajoihin tai -kilpailuihin osallistuminen ei edellytä minkään tutkinnon suorittamista tai kuulumista autourheiluseuraan. Parin osanottomaksu on harjoitusajoissa n. 10 euroa, kalenterikilpailuissa n. 20 euroa. Harjoitusajoissa ei kisabudjettia kasvata osanottomaksun lisäksi kuin bensakulut, mutta oikeissa kilpailuissa kilpailijalla pitää olla lisenssivakuutus, jollaisen saa reilulla kymmenellä eurolla kilpailun lähtöpaikalta.

Ennen ensimmäistä AS-kokeilua kannattaa osallistua joko erityiseen aloittelijakoulutustilaisuuteen tai kysellä ohjeita lajin harrastajilta. Yhden autosuunnistuskokeilun perusteella ei ole syytä tehdä päätöstä lajin puolesta tai sitä vastaan, sillä jokainen harjoitus eroaa edellisestä ja tuo esiin uusia asioita.

Autosuunnistuksen harjoitusajoja, harjoitusajosarjoja ja kalenterikilpailuja järjestetään eri puolilla Suomea. Tietoa autourheilusta ja autosuunnistukseen liittyvistä asioista saat oheisten AS-linkkien kautta tai ottamalla yhteyttä oman paikkakuntasi autourheiluseuraan.

"Lähde AKK-Motorsport"



Klikkaa!