A-Motorsport
A-Motorsport  |  Jäsenyys ja Lisenssit  |  Yhteystiedot  |  Jäsenedut  |  Linkit  |  Media  |  Säännöt  |  Keskustelu  |  Webmail  |  Webshop

Sivupolku:

A-Motorsport  > 
 
Endurance
 
Autosuunnistus
 
Jäärata
 
Jokamiehenluokka
 
Karting
 
Off Road
 
Pienoisautoilu
 
Ralli
 
Rata
 
Rallisprint
 
Tekniikka
 
Rallicross
 
Road Racing
 
Motocross
 
Supermoto
 
ATV
 
Speedway
 
Jäärata
 
Trial
 
Enduro
 
Drag Racing
 
Minimoto/Seniorit
 
Stunt
 
Mopoendurance
 
Classic
 
Moottorikelkka
 
Vene

Tiimit | Kilpailut | Toimihenkilöt | Sponsorit | Jäsenyys ja Lisenssit

Pienoisautoilu

Pienoisautoilu on autourheilulaji, joka jaetaan kahteen osaan: ura-autoihin ja radio-ohjattaviin eli RC (Radio Controlled)-autoihin. Lajin sääntöjä ylläpitää Akk-motorsport. Pienoisautoilu on organisoitunut kansainvälisesti. Euroopan pienoisautoilun kattojärjestö on EFRA ja maailman IFMAR. USA:ssa toimii maailman suurin RC-autojärjestö ROAR.

RC-autoradat jakaantuvat tyypiltään sisäratoihin ja ulkoratoihin. Sisäratojen pinta on kokolattiamattoa (mattorata) ja ulkoratojen joko asfalttia (asfalttirata-autot) tai maa-ainesta (maastoautot). Ratapaikka muodostuu itse radasta, ajajakorokkeesta, varikosta ja oheistiloista, kuten katsomo, sosiaalitilat, pysäköintipaikat jne.

Mattorata on RC-autosääntöjen määritelmän mukaan kokolattiamatosta koottava vähintään 2 m leveä rata, johon on merkitty ajoura selvästi ja varustettu tarvittavilla oikasuesteillä. Suomessa on vain harvoja kiinteitä mattoratoja, vaan radat kootaan harjoituksia ja kilpailuja varten matoista (jotka ovat väliajat rullalla) ja oikasuesteistä johonkin liikuntasaliin tai muuhun isoon tilaan. Radan pituudeksi tulee yleensä hieman yli 100 m. Mattoradalla ajetaan 1/10 touring- ja 1/12 ns. mattoautoilla.

Asfalttiratana käytetään yleisesti pysäköinti- tai muita suuria asfalttialueita, joihin rata merkitään maalaamalla ja oikaisuesteillä. Suomessa on muutama kiinteä pelkästään RC-autoilua varten tarkoitettu asfalttirata, jossa rata kiertää radan muotoon asfaltoituna nurmikkopohjalla. Asfalttiradan leveys on vähintään 3 m ja pituus yleensä 200-300 m. Ajajakoroke, johon tarvittaessa mahtuu jopa 15 kuljettajaa, on yleensä pari metriä korkea. Varikko voi olla katettu tai avoin ja siellä täytyy olla vähintään verkkosähköä käytössä. Asfalttiradoilla ajetaan sekä sähkö- että polttomoottorikäyttöisillä 1/10 touring-autoilla, 1/10 rata-autoilla, 1/8 polttomoottori-rata-autoilla ja 1/5 rata-autoilla.

Maastoautoradan (crossiradan) pinta vaihtelee. Sen pitäisi olla niin kovaa maa-ainesta, ettei se kuluisi käytössä. Savi, kivituhka sekä erilaiset sekoitukset eri maa-ainesta ovat tyypillisiä. Ulkomailla voi olla jopa betonia pieni pätkä radan pinnasta. Maastoautorataan kuuluvat oleellisena osana hyppyrit, joista nopea kisa-auto voi hypätä jopa 5-10 m pitkälle. Radat ovat samaa pituusluokkaa asfalttiratojen kanssa, jopa pidempiä, eli yli 300 m. Mastoradoilla ajetaan 1/10 sähkö- ja polttomoottori maastoautoilla ja 1/8 polttomoottori-maastoautoilla.

"Lähde Wikipedia"



Klikkaa!